|
|
نوشته شده در یک شنبه 30 بهمن 1390
بازدید : 1725
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در یک شنبه 30 بهمن 1390
بازدید : 1388
نویسنده : MR ARC
|
|
1
زبان عمومی و تخصصی
2
دروس فنی ساختمان (تنظیم شرایط محیطی، ایستایی، شناخت مواد، عناصر و جزئیات ، تاسیسات)
3
دروس تاریخ ومبانی نظری (تاریخ معماری جهان، معماری معاصر، معماری اسلامی، مبانی نظری معماری)
4
درک عمومی معماری
5
درک عمومی معماری منظر
6
پروژه عملی اسکیس معماری
منابع ارشد معماری- گرایش معماری معماری
1
نویفرت آرشتیکت داتا
2
درک رفتار سازه ها
محمود گلابچی
3
سازه در معماری
ماریوسالوادوری
محمود گلابچی
4
مصالح ساختمان
سام فروتنی
5
شناخت مواد و مصالح
فنی حرفه ای – جلد سبز رنگ
6
معمار مهندس، ساختار
محمود گلابچی
7
اجزا ساختمان و ساختمان
سیاوش کباری
8
مقررات ملی ساختمان (مبحث 19 صرفه جویی در مصرف انرژی)
وزارت مسکن وشهرسازی
9
زبان انگلیسی برای دانشجویان رشته معماری
دکتر حسن رستگار
10
فرهنگ تصویری معماری
فرانسیس دی کچینگ
محمد احمدی نژاد
11
مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب
وحید قبادیان
12
طراحی اقلیمی
وحید قبادیان
13
از زمان و معماری
منوچهر مزینی
14
بادخان (ملاحظات کالبدی باد در ساختمان)
محمد احمدی نژاد
15
بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران
وحید قبادیان
16
اقلیم و معماری
مرتضی کسمایی
17
آشنایی با معماری اسلامی ایران
دکتر محمد کریم پیرنیا
18
آشنایی با معماری جهان
محمد ابراهیم زارعی
19
سبک شناسی معماری ایرانی
محمد کریم پیرنیا
20
درآمدی بر شناخت معماری روستایی ایران
اکبر زرگر
21
معماری (فرم، فضا، نظم)
فرانسیس دی کچینگ
22
زیبا شناختی در معماری
یورگ گورتر
23
دگرگونی آزمانها در معماری مدرن
سیروس باور
24
لویی کان
روما نسوجورکولا
25
پیشگامان طراحی مدرن
نیکلاس پورتر
26
شکل گیری معماری در تجارب ایران و غرب
دکتر فلامکی
27
ریشه ها و گرایش های نظری معماری
دکتر فلامکی
28
شکل گیری هنر اسلامی
اولگ گرابر
مهرداد وحدتی
29
هنر و معماری اسلامی
اولگ گرابر
یعقوب آزمند
30
شهر اسلامی
:: موضوعات مرتبط:
منابع کنکورها ,
,
:: برچسبها:
منابع پیشنهادی آزمون کارشناسی ارشد معماری ,
معماری ,
نوشته شده در چهار شنبه 26 بهمن 1390
بازدید : 2067
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در سه شنبه 25 بهمن 1390
بازدید : 2944
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در سه شنبه 25 بهمن 1390
بازدید : 2081
نویسنده : MR ARC
|
|
مهندس سید هادی میرمیران معمار برجستهء ایرانی که طی چهار دهه فعالیت حرفه ای خود موفق به خلق آثار برجسته و قابل اعتنایی گردید. از میان آثار وی می توان به ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز، ساختمان کنسولگری ایران در فرانکفورت، ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران، ساختمان مجموعه ورزشی رفسنجان، طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران (اجرا نشده) ، طرح ساختمان فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران (اجرا نشده) و طرح ساختمان موزه ملی آب (اجرا نشده) اشاره کرد.
ویژگی میرمیران در حفظ پیوستار و روح معماری کهن ایران با روش های نوین طراحی است.
زندگی
سید هادی میرمیران در ۲۳ اسفند ۱۳۲۳ در شهر قزوین به دنیا آمد. تحصیلات خود را در رشته مهندسی معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به انجام رساند و با ارزشیابی عالی فارغ التحصیل شد. از سال ۱۳۴۳ تا سال ۱۳۵۷ در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران مشغول به کار گردید. پس از انقلاب از سال ۱۳۵۸ با عنوان مدیر طراحی در شرکت خانه سازی ایران (اصفهان) به طراحی پروژه های شهرسازی پرداخت. در سال ۱۳۶۴ به همراه گروهی از همکارانش شرکت مهندسان مشاور نقش جهان-پارس را تاسیس نمود و تا واپسین روزهای حیات در این شرکت مشغول به کار بود.
وی در شامگاه ۲۹ فروردین ۱۳۸۵ پس از یک دوره ده ساله نبرد با بیماری سرطان، درگذشت.
پیشینهء آموزشی
استاد معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۵
استاد معماری، دانشکده معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران، ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۵
استاد معماری، دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز و همدان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۵
افتخارات
معمار برگزیده سال ۱۳۷۹ در اولین دوره اعطای نشان معماری ایران (استاد پیرنیا)
دریافت لوح تقدیر جامعه مهندسان مشاور ایران برای شناسایی و معرفی معماری ایران در سال ۱۳۸۵
برنده جایزه بزرگ معمار - سال ۱۳۸۰
کسب جایزه مهراز - سال ۱۳۸۱
انتخاب شده به عنوان پیشکسوت معماری توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور - سال ۱۳۸۱
دریافت لقب شهروند افتخاری اصفهان - سال ۱۳۸۳
دریافت لوح تقدیر و تندیس از جامعه مهندسان مشاور ایران - سال ۱۳۸۳
دریافت نشان دولتی درجه یک فرهنگ و هنر - سال ۱۳۸۳
www.architect.ir
:: موضوعات مرتبط:
معماران ,
معماران ايراني ,
,
:: برچسبها:
هادی میرمیران ,
معماری ,
نوشته شده در سه شنبه 25 بهمن 1390
بازدید : 2488
نویسنده : MR ARC
|
|
دکتر مهندس منوچهر مزینی ، متولد سال 1313 در شهر ساری ، دانش آموخته ی کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه تهران ، دارنده مدرک عالیه درجه ی مهندسی در معماری از دانشگاه آی آی تی در شیکاگو و دکترای شهرسازی از دانشگاه فنی مونیخ بوده است .
وی از برجسته ترین صاحب نظران در زمینه ی مباحث شهرسازی و معماری به ویژه با نگاه برنامه ریزی شهری بوده و مطالعات بسیاری را در باب این مفاهیم به انجام رسانیده است.
همچنین دکتر مزینی ، به سبب تسلط بر زبانهای انگلیسی ، آلمانی ، فرانسه و عربی ، ترجمه ی کتابهای ارزشمندی را با موضوع شهرسازی و معماری از خود به یادگار گذاشته است
دکتر منوچهر مزینی در سال 1381 دار فانی را وداع گفت .
چکیده فعالیت های علمی - پژوهشی ایشان به شرح زیر است :
1331 : دیپلم ریاضی از دبیرستان شرف تهران
1366 : دریافت درحه مهندسی معماری ار دانشگاه تهران
1341/1962 : دریافت درحه مهندسی در معماری از دانشگاه ایلی نوی
1345/1966 : دریافت مدرک کارشناسی ارشد شهرسازی و عمران منطقه ای از دانشگاه آی آی تی شیکاگو
1349/1970 : دیافت دکترای شهرسازی از دانشگاه فنی مونیخ
1349 : دانشیار دانشگاه شهید بهشتی برای ندریس معماری و شهرسازی
1351 : دانشیار و استاد معماری و شهرسازی دانشگاه تهران
1352 : مدیر گروه معماری دانشگاه تهران
1352-1357 : مدیر گروه شهرسازی دانشگاه تهران
1359/1980 : پژوهشگر ارشد در رشته شهرسازی در هلند
1360-1361/1981-82 : استاد مدعو دانشگاه بوستون تگزاس
1361-1369/1982-90 : استاد عمام وقت دانشگاه عبدالعزیز جده
1370 : مؤسس دوره دکترای شهرسازی دانشگاه تهران
1372-1381 : استاد و مدیر گروه شهرسازی دوره دکترای دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران
1379-1381 : مدیر گروه معماری دانشگاه آزاد اسلام علوم و تحقیقات تهران
1381 : ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران
آثار منوچهر مزینی
مقالاتی در باب شهر و شهرسازی - دانشگاه تهران
از زمان و معماری - مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران
مدیریت شهری و روستایی در ایران - سازمان زمین و مسکن
ساختار مدیریت شهری در ایران - مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری وزارت کشور
شهر ددر ورای دو بعد - وزارت مسکن و شهرسازی
مطالعه ی تهران از نظر کالبدی - مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری وزارت کشور
مطالعه فرا دوبعدی بزرگراه رسالت تهران - شهرداری منطقه 4 تهران
تاریخ و هنر معماری - سروش
ترجمه های منوچهر مزینی
فضا ، زمان و معماری - علمی و فرهنگی
سیمای شهر - دانشگاه تهران
روشهای علمی و عملی مسائل شهری - دانشگاه تهران
عرصه های زندگی خصوصی و زندگی جمعی - دانشگاه تهران
واسازی ( دکانستراکشن ) - شهرداری تهران
www.architect.ir
:: موضوعات مرتبط:
معماران ,
معماران ايراني ,
,
:: برچسبها:
منوچهر مزینی ,
معماری ,
نوشته شده در سه شنبه 25 بهمن 1390
بازدید : 2077
نویسنده : MR ARC
|
|
راویان خاموش آخرین نسل
هم نسلان من، اگر استاد حسین لرزاده را در مراسم بزرگداشت اش در دانشکده هنرهاى زیبا ندیده باشند یا از قضاى اتفاق نگاهشان به ویژه نامه فصلنامه هنرهاى زیبا درباره استاد لرزاده۱ نیفتاده باشد، یحتمل تا تاریخ ۲۴ شهریور ،۸۳ روز فوت استاد، با نام لرزاده ناآشنا بوده اند.
لرزاده به نسلى تعلق دارد که آخرین حلقه از سلسله معماران سنتى ایران است؛ سلسله اى که آثارى به قدمت معبد چغازنبیل و تخت جمشید را در کارنامه خود دارد، بعدها مسجدجامع فهرج و مسجد تاریخانه دامغان را به یادگار مى گذارد، در دوره هاى بعد مسجد کبود تبریز را مى سازد و در دوران بالندگى و شکوهمندى خود، مجموعه میدان نقش جهان و بناهاى آن را به این آب و خاک هدیه مى کند و بار تجارب سنگین این سلسله برشانه هاى آخرین نسل سنگینى مى کند. نسل لرزاده، نسل معماران سنتى اوایل قرن، آخرین حلقه از این سلسله چند هزار ساله است. همزمان با جوانى و میانسالى این آخرین نسل است که اولین گروه هاى معماران تحصیل کرده اروپا همچون مهندس محسن فروغى و مهندس طاهرزاده بهزاد به همراه پژوهشگرانى مانند «آندره گدار»، «ماکسیم سیرو» و «روناد دوبرول» به ایران مى آیند و آموزش آکادمیک معمارى را در ایران بنیان مى گذارند. روز بیستم مهر ماه سال ،۱۳۱۹ با نطق آندره گدار فرانسوى دانشکده هنرهاى زیبا به ریاست او افتتاح مى شود و این دانشکده در عمل، سبک و سیاق دانشکده هنرهاى زیباى پاریس (بوزار) را سرمشق خود قرار مى دهد.
سلسله معماران سنتى ایران به تدریج با رشد آموزش آکادمیک معمارى، سرنوشت غم انگیزى پیدا مى کند. این آخرین نسل که در عمق سنت و تاریخ زندگى مى کند و به آن وفادار مى ماند، در دوران بالندگى خود هنوز گرفتار امواج دنیاى مدرن نشده است؛ چرا که در خاطره اش چیزى به بلنداى رنگ و آهنگ معمارى سنتى ایران حضور ندارد.
به گمانم این تراژدى نسلى از یاد رفته است که در زندگى و مرگ افرادى چون لرزاده متجلى مى شود که در نهایت صداقت و ساده دلى کنج خلوتى برمى گزینند و نزدیک به یک قرن در عمق سنت و تاریخ زندگى مى کنند.
دانشکده هنرهاى زیبا، اگرچه الگویى کاملاً متفاوت با شیوه هاى آموزشى معماران سنتى را در پیش مى گیرد و شیوه آموزشى استاد و شاگردى به کلى فراموش مى شود،۲ اما بانیانى دارد که هنوز تجارب سنگین تاریخ معمارى برشانه هایشان سنگینى مى کند؛ گویى بار امانتى هست که نمى توان _ و نباید- آن را یکسره بر زمین گذاشت. امثال آندره گدار و ماکسیم سیرو نیز مستشرقینى هستند که اولى، علاوه بر ریاست دانشکده هنرهاى زیبا ریاست باستان شناسى ایران را نیز عهده دار است و از دومى نیز آثارى به جا مانده که هنوز به عنوان مرجعى براى معمارى ایران شناخته مى شود. ناگزیر در میان اولین فارغ التحصیلان دانشکده هنرهاى زیبا افرادى وجود دارند که اگر چه دست پرورده سیستم بوزارى دانشکده هنرهاى زیبا هستند، اما در آثارشان دغدغه سنت، تاریخ و فرهنگ ایرانى مشهود است. مى شود به آثار مهندس هوشنگ سیحون (آرامگاه نادر، آرامگاه خیام، آرامگاه بوعلى سینا و...) اشاره کرد. بعدها نسلى پدید مى آید که آثار شاخصى همچون موزه هنرهاى معاصر تهران (کامران دیبا)، برج آزادى (حسین امانت)، دانشکده مدیریت (نادر اردلان) و... را در کارنامه خود دارد. این آثار معمارى هم به رغم استفاده از تکنولوژى دنیاى متجدد، آثارى ایرانى هستند و سهمى از معمارى تاریخى ایران را براى خود محفوظ داشته اند.
قصه اما این گونه نمى ماند. نسل معمار و معلم میانسال این روزها، راهى را نشان کسى نمى دهد. «عدم تعین» و «عدم قطعیت»۳ ویژگى اصلى آموزش معمارى روزگار ما است و بسیارى از معلمان معمارى ما صادقانه معترفند که «من فرم یا سمبل خاصى پیدا نکردم که با قرار دادن آن در پروژه، کار با آن ایرانى شود.»۴
در این میان، نسل من مى ماند که قرار است سرنوشت آینده معمارى ایران را رقم بزند. نسلى که اگر آن صداى ناآرام درون را به بهانه اى رام نکرده باشد، قاعدتاً نسل پر مسئولیتى است. هم بار امانتى که در نسل حسین لرزاده و محمد کریم پیرنیا ماند بر شانه هایش سنگینى مى کند- باید سنگینى کند- هم دست پرورده آکادمى هاى الگوبردارى شده از غرب است، هم در معرض تصاویر رمانتیک ژورنال هاى داخلى و خارجى و رسانه هاى عصر ارتباطات، هم پادشاه ممالک رایانه و دیجیتال و هم فرزند دنیاى در حال تحول. نسلى که بار سنگینى را باید به دوش بکشد و البته، این قصه سردراز دارد.
در پایان: تصویر آخرین روزهاى زندگى استاد لرزاده روى صفحه تلویزیون را به خاطر مى آورم. حافظه اى که از دست رفته است و پیرمردى که دیگر چیزى را به خاطر نمى آورد. مصاحبه گر سعى مى کند قصه اى را از اولین سال هاى قرن به یاد استاد بیاورد. روزگارى که آندره گدار فرانسوى در حال بنا کردن طرحى شبیه اهرام مصر بر روى آرامگاه پیر پارسى گوى فردوسى بود. ذکاء الملک فروغى نخست وزیر وقت از این طرح مصرى به شگفت مى آید و بالاخره چیزى- لابد از جنس تعصب- در درون مسئولان دوران به جوش مى آید و آن طرح ناهمساز و ناهمخوان پذیرفته نمى شود و در نهایت لرزاده ایرانى به عنوان جایگزین گدار فرانسوى انتخاب مى شود و آن حجم سنگى مکعب شکل را بر روى بنایى که دیگر قسمت هاى آن اجرا شده بود، مى سازد.۵
اما حافظه استاد یارى نمى کند و جز حرف هایى پراکنده و نامفهوم چیزى فهمیده نمى شود.
به گمانم این از دست رفتگى حافظه، بیانى نمادین از کم حافظگى تاریخى ما است که ناگزیر دچار عارضه فراموشى مى شویم و لابد چاره اى هم نیست و اگر هم باشد، فاصله بعیدى هست.
پى نوشت ها:
۱- شماره ۶ مجله هنرهاى زیبا، یادمان استاد حسین لرزاده، تابستان ۱۳۷۸
۲- آموزش سنتى معمارى، جارى شدن مهارت ها و اصول پایدار معمارى سنتى است از عمل استاد در نظر شاگرد. رجوع کنید به مجله هنرهاى زیبا، شماره ،۱۲ مقاله حرفى از جنس زمان، دکتر عیسى حجت
۳- همان
۴- رجوع کنید به فصلنامه معمار شماره ،۲۷ صفحه ۳۰ متن سخنرانى دکتر على اکبر صارمى در خانه هنرمندان ایران
۵- رجوع کنید به شماره ۶ مجله هنرهاى زیبا، صفحه ۳۱
www.architrave.ir
:: موضوعات مرتبط:
معماران ,
معماران ايراني ,
,
:: برچسبها:
حسین لرزاده ,
معماری ,
نوشته شده در سه شنبه 25 بهمن 1390
بازدید : 2569
نویسنده : MR ARC
|
|
از بنیانگذاران نظام مهندسی جدید و سهم بسیار مهم و بزرگی در معماری معاصر ایران دارد.
عبدالعزیز فرمان فرماییان در سال 1299 در خانواده ای صاحب نام در سایت و فرهنگ معاصر به دنیا آمد وی تحصیلات خود را در دانشکده بوزار پاریس گذراند و در آوریل دهه 30 فارغ التحصیل شد و به ایران بازگشت. در ابتدا در گاراژ خانه پدرش شروع به طراحی برای خانه های اقوام و دوستان کرد و سپس به استخدام دفتر دانشگاه تهران درآمد. وی پس از چندی با مهندس آفتن دلیان، سیهون و قیاهی در یکی از آتلیه های دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحت ریاست مهندس فروغی به کار تدریس پرداخت.
From flow the function روش کار و طراحی این معمار بزرگ بود.
از جمله آثار وی: استادیوم ورزشی، ساختمان شرکت نفت، مسجد دانشگاه تهران، ساختمان وزارت کشاورزی، برجهای سامان، برجهای ونک پارک، ساختمان بورس، دانشکده دامپزشکی، کاخ مادر سعدآباد، کاخ نیاوران، ساختمان اداری صدا و سیما.
کانپست طراحی ورزشگاه آزادی: یک تپه آتشفشانی که اطراف آن شیب دار می باشد و بالای آن یک حفره آتشفشان وجود دارد که شبیه یکی از ورزشگاههای مکزیک می باشد. پس این طرح را در جایی اجرا کردن که اطراف آن تپه های کن وجود داشت.
دفتر فرمان فرماییان علاوه بر طراحی معماری در طراحی شهری و شهرسازی نیز وارد فعالیت شد از جمله در سالهای 1346 تا سال 1354 کلیه کارهای غیرصنعتی کنسرسیوم نفت شامل شهرسازی، مدرسه سازی و خانه سازی و ساخت دفاتر اداری در مناطق نفت خیز را به عهده داشت و شهرسازی و خانه سازی مجموعه شرکت مس سرچشمه کرمان، شرکت خانه در کرج، شرکت خانه در اصفهان و شرکت خانه در شرق تهران را انجام داد. اما شناخته شده ترین فعالیت شهرسازی او تهیه نقشه جامعه شهر تهران با همکاری ویکتر گروئن می باشد.
استادیوم ورزشی آزادی
Azadi Stadium
مجموعه ورزشی آزادی در کیلومتر 14 اتوبان تهران ـ کرج در زمینی به مساحت چهار میلیون مترمربع در دو مرحله بنا شده است. مرحله اول، شامل ساخت استادیوم یک صد هزار نفری، دریاچه و پارکینگ است که به جاده های شرقی و غربی مرتبط می شود. این مرحله توسط شرکت آرمه و توسط عبدالعزیز فرمانفرماییان و همکاران اجرا شده است. مرحله دوم، مابقی مجموعه شامل سالن ورزشها، استخر، پیست دوچرخه سواری، ساختمان اداری، مرکز مطبوعات، سالن تیراندازی و زمینهای تمرین ورزشهای مختلف می باشد که احتمالاً توسط حجت ا. بیوسیانس و ف. شاهمرادی طراحی شده است.
محوطه
قسمت اعظم مجموعه به پارک، فضاهای سبز و فضاهای ارتباطی اختصاص داده شده است. دو مسیر پیاده کمربندی، یکی هم سطح دریاچه و دیگری بالاتر از آن و هم سطح مسیر سواره، به همراه سه رستوران و یک بوفه این مجموعه را تکمیل می کند.
محوطه این مجموعه نه فقط برای بازی، بلکه برای تجمع عمومی در مواقع دیگر طراحی شده است. یک دریاچه مصنوعی با مساحت حدود 220 هزار متر مربع و حدود 600 هزار مترمکعب گنجایش در شمال استادیوم یکصد هزار نفری قرار گرفته و به عنوان مرکز تفریح گاه محسوب می شود. دو پیاده رو در سطح پایین و یک مسیر در سطح بالا، دور تا دور دریاچه حرکت می کند که اطراف این مسیر، چمن کاری و درخت کاری شده است. سطح چمن کاری به بیش از 250 هزار متر مربع می رسد. سه رستوران در شمال، شرق و غرب دریاچه وجود دارد. خاک ریزیهای استادیوم یک صد هزار نفری از خاک این محل تأمین شده است. در قسمت غرب دریاچه، زمینهای تمرین والیبال، بسکتبال، تنیس و فوتبال قرار دارد. در جنوب محوطه دو زمین مخصوص برای تمرین پرتابها در نظر گرفته شده است.
پارکینگ
با توجه به این که ورود تدریجیاست اما خروج تماشاچیان هم زمان و همراه با ازدحام است و با توجه به این که در هنگام خروج احتمال تجمع وجود دارد، موقعیت استقرار پارکینگها به گونه ای است که تماشاچیان در فواصل زمانی کافی، به پارکینگها برسند.
پارکینگها در دو قسمت شرق و غرب مجموعه قرار دارد. در مرحله اول برای 10 هزار سواری و 200 اتوبوس پارکینگ در نظر گرفته شده بود که این تعداد در مرحله دوم به 13 هزار ماشین و6560 اتوبوس رسید.
ارتباطات
در داخل مجموعه یک خط کمربندی تماشاچیان را به درون مجموعه منتقل می کند. از ورودی اصلی تا استادیوم یکصد هزار نفری، یک جاده عریض تشریفاتی قرار دارد که در دو طرف آن، مسیر حرکت پیاده با فضاهای باز بین ساختمانهای مختلف در نظر گرفته شده است. جاده اصلی و مسیر پیاده به عنوان ستون فقرات مجموعه است و بقیه مسیرهای پیاده به صورت یک حلقه به دور آن می چرخند.
ورود تماشاچیان به استادیوم
یک حلقه عریض ارتباطی، استادیوم را از خارج احاطه کرده است. از این حلقه، چهار سطح شیبدار عریض در شمال و جنوب، در حدود 55 هزار تماشاچی را به دو سطح افقی که تقریباً 11 متر بالاتر از سطح حلقه های رفت و آمد خارجی واقع است، می رساند. در این دو سطح بلیتها کنترل می شود. از هر یک از این دو سطح، دو رامپ دیگر به بالاترین نقطه استادیوم واقع در شرق و غرب منتهی می گردد و در نهایت تماشاچیان از ورودیهای مستقل که در طول رامپها پیش بینی شده اند به 36 جایگاه مختلف وارد می گردند.
هفت تونل ورودی و یک ورودی تشریفاتی در فواصل معین، حدود 45 هزار تماشاچی را به یک حلقه رفت و آمد داخلی هدایت می کند که از زمین 10 مت و 60 سانتی متر ارتفاع دارد. این همان حلقه ای است که به 36 جایگاه منتهی می شود. این تونلها با توجه به عرض 5/9 متری شان قادرند که در هر دقیقه 7500 نفر تماشاچی را به بیرون هدایت کنند.
در حدود 8 هزار صندلی فایبرگلاس در شرق و غرب استادیوم برای تماشاچیان گذاشته شده است و بقیه صندلیها، بتونی پیش ساخته می باشند (البته این پیش از تغییراتی است که اخیراً اعمال شده است). در قسمت شمال استادیوم و در انتهای رامپها، تابلوی اعلام نتایج قرار دارد که این سیستم اعلام نتایجبا توجه به زمان ساخت آن از مدرنترین نوع در دنیاست. این تابلو قادر است که به دو زبان فارسی و انگلیسی انیمیشن و تصویر را پخش کند.
طراحی استادیوم
استادیوم یکصد هزار نفری همان طور که گفته شد توسط عبدالعزیز فرمانفرماییان و همکاران و به مدد شرکت آرمه اجرا گردیده است. این استادیوم در منطقه خرگوش دره واقع است، محور بزرگ استادیوم در راستای شمال ـ جنوب با انحراف معادل 150 درجه به سمت غرب جهت گرفته است.
طراحی استادیوم به گونه ای است که تماشاچیان دید کافی نسبت به زمین داشته باشند. بدین منظور حداکثر فاصله تماشاچی از مرکز زمین به سمت شمال و جنوب 136 متر و به سمت شرق و غرب 126 متر است. زمین بازی در اولین مرحله ساخت توسط چمن طبیعی و مطابق آخرین استانداردهای بین المللی فرش شده است. در اطراف چمن یک پیست دو میدانی در 8 ردیف و جنس تارتان احداث شده است. تارتان آخرین فرآورده صنعت پتروشیمی برای زمینهای دو میدانی و پرش است که حالت ارتجاعی آن در سرعت و پرش بازیکن، تأثیر مطلوبی بر جا می گذارد. در سمت غرب در بالاترین سطح استادیوم، جایگاه مخصوص خبرنگاران و دستگاههای کنترل مربوط به صفحه اعلام نتایج قرار گرفته است. در بالاترین نقطه شرق، جایگاه مشعل بازیهاست و یک پله مستقیم ولی موقتی در مواقع لازم، زمین بازی را به محل مشعل مرتبط می کند. ورودی تشریفاتی در قسمت غرب استادیوم در سطح حلقه رفت و آمد خارجی قرار دارد که دارای یک ایوان بزرگ تشریفاتی است و بر محور کوچک استادیوم منطبق می باشد.
نور
در بالای رامپها در چهار جهت شمال غربی، شمال شرقی، جنوب غری و جنوب شرقی چهار برج بزرگ قرار گرفته اند و روشنایی استادیوم را تأمین می کنند. میزان روشنایی بر مبنای فیلم برداری و جهت دوربینهای تلویزیونی طراحی شده است. چراغهایی که به این منظور به کار برده شده اند، مخلوطی از چراغهای گازی مرکوری و تنگستن هالوژنی است. سطح نور در زمین بازی در حدود 1650 لوکس است و ضریب اختلاف شدت نور در نقاط مختلف 5/101 می باشد.
یادداشت ها:
اگر چه در این گزارش طراح مجموعه ورزشی آزادی مهندسین مشاور فرمانفرمایان معرفی شده است اما بنا به برخی گفته ها این مجموعه کار مشترک فرمانفرمایان و som بوده است. اسکیسهای که در این مقاله آمده می تواند شاهدی بر این مدعا باشد. اسکیسها از راجروان بویر Rager - Owen - Bover از شرکت som (اسکیدمور).
Skidmore Owings Merrill برگرفته از کتاب:
Kemper: Alfred - M: John - Wileysons: usa. Drawings by Amrican Architeecturs: 1973
البته مهندس حیدر غیایی در مرداد ماه امسال در معرفی کارهای خودشان مجموعه آزادی را نیز نام برده اند (در مراسم معرفی کارهایشان در انجمن مفاخر ایران) فصلنامه معماری و فرهنگ.
ماخذ:
این مقاله تلخیصی است از مقاله «استادیوم یکصد هزار نفری» طرح از موسسه عبدالعزیز فرمانفرمایان و همکاران.
اجرا: شرکت آرمه مجله هنر و معماری شماره 22 و 24، سال ششم، خرداد و آبان 1353، ص 37.
www.architect.ir
:: موضوعات مرتبط:
معماران ,
معماران ايراني ,
,
:: برچسبها:
عبدالعزیز فرمانفرماییان ,
معماری ,
معمار ,
نوشته شده در سه شنبه 25 بهمن 1390
بازدید : 2375
نویسنده : MR ARC
|
|
در دهکده ی کورتان در جنوب شرقی بوسنی متولد شد ، پدری نقشه بردار داشت ، انضباط را از او و خلاقیت و سرزندگی را از مادرش به ارث برد .
در خانواده ای که عاشق طبیعت و جنگل و دشت بودند . آنها زندگی را در مرکز چشم انداز دریاچه ای در فنلاند شروع کردند به نام «آتن فنلاند» . آلتو جوانی خلاق بود و نقاش قابلی محسوب می شد او پرتره هایی از اعضای خانواده می کشید و متن های کوتاه می نوشت و به تئاتر و سینما علاقه داشت .
پس از تعلیمات نقاشی به آموختن پیانو پرداخت . او تحصیلات کلاسیک خود را در مدرسه گرامر فرا گرفت ، او که اکنون استاد عضو آکادمی فنلاند است در سال ۱۹۵۸ در سخنرانی خود در مورد عامل را آلودی به نام فرهنگ و تأثیرات آن تأکید ورزید . او پس از اتمام تحصیلاتش به کارآموزی زیر نظر معماری به نام سالرو (Salervo) پرداخت . بعداز قبولی در دانشگاه به مؤسسه تکنولوژی هلسینکی رفت .
دو معلم آلتو به نام های یوسکونیستروم(Usko Nystrom) و آرماس لینگرن (Armas Lingren) پایه های اصلی تحصیل او را بنا نهادند :
یوسکو در دیدگاه او در زمینه معماری قدیمی و قرون وسطی و لینگرن در زمینه معماری مدرن و فرضیه ساختمان و ساخت وساز او را همراهی کردند .
در سال ۱۹۲۳ دفتر معماری خود را با نام « دفتر آلوارآلتو برای هنر معماری و بناهای یادبود » تأسیس کرد .
او پس از آشنایی با آسپلوند ، اسون مارکلیوس شروع به کشیدن طرحی برای ساختمان روزنامه ترن ساناموت نمود .
آسایشگاه مسلولین پایمیو (Paimio) بنای مهمی است که باعث شد آلتو در میان معماران زمان خود ، به « کارکرد گرا » معروف شود .
در سال های ۱۹۲۸ به بعد با لوکوربوزیه ، فرناندلگر ، زیگفریدگیدئون ، و البته گروپیوس و کارل موزر آشنا شد .
آلتو در کنار طراحی بناهای خود در مسابقه های اثاثیه ساختمان هم شرکت می کرد در طراحی مبلمان اتوکورنهن به طراحی ۴ پایه ای با سه پایه ی L شکل پرداخت این ۴ پایه به میلیون ها نفر فروخته شد .
در ۱۵ اکتبر ۱۹۳۵ با تأسیس شرکت آرتک پرداخت . کارکرد اساسی این شرکت تولید مبلمان و اثاثیه بود . آلتو علاوه بر اینها به طراحی لباس و طراحی لوازم برقی نیز پرداخت . آلتو در کارهایش با تغییر موضوع از فولاد به چوب و نیز شیشه دست به ابتکارات جدیدی در طراحی وسایل منزل زد .
او در نمایشگاههای جهانی نیویورک دو جایزه دریافت کرد نظریه های او در زمینه سقف خمیده (منحنی شکل) سالن سخنرانی کتابخانه و دیوار موجدار نمایشگاه جزو ایده های برتر محسوب می شد. او سپس به طراحی شکلی از دیوار به صورت پرده ای نازک با نورپردازی پرداخت . آلتو طرفدار منطق گرایی انسان و تأثیر بیولوژیکی آن ب محیط بود . از مصالح مورد علاقه آلتو ، آجرهای قرمز و دیوارهایی با این متریال بود . اولین ساختمان رسمی آلتو در هلسینکی ، و روی به سمت فرودگاه در خیابان ارتوجا است . کارهای مشهور او با آجرهای قرمز ، مسی براق و پوشیده شده از مرمر می باشد . او سمت استادی را برای اولین بار در مساچوست تجربه کرد ، طراحی خوابگاه دانشجویان در MIT و کلیسایی در ریولای ایتالیا و کسب مدالهای طلای بی شمار در زمینه دکوراسیون و مبلمان از جمله اقدامات و افتخارات او محسوب می شود .
در سال ۱۹۲۷ طی سخنرانی خود گفت : شکلهای جدید وقتی جدید نیست ، توسعه نمی یابند .
در سال ۱۹۳۵ به عقیده اصلی و رای کارکردگرایی حمله کرد و هشدار داد : معماری احاطه ی محیط زندگی انسان نیست ، معماری بعدها در محیط هایی در همان زمان توسعه می یابد و نتایج یک جانبه و مصنوعی به دست نمی آید.
معماری منظم شاهکار او ویلای مایرآ بود : شکل رمزی که تعریف را دربرمی گیرد . او معتقد بود : ساختمانهای عمودی در جامعه باید مثل اندام های حیاتی در بدن انسان باشند «وکنِه» احساسی دارم که موقعیتهای زیادی در زندگی وجود دارد که در ان سازماندهی خیلی بی رحم است . وظیفه معمار زندگی دادن به ساختارهای حساس تر است .
کارهای او:
Aalto Studio, at Munkkiniemi, Helsinki, Finland, 1956.
Aalto Summer House, at Muuratsalo, Finland, 1953.
Academic Bookshop, at Helsinki, Finland, 1962 to 1969.
Baker Dormitory, at Cambridge, Massachusetts, 1947 to 1948.
Enso-Gutzeit Headquarters, at Helsinki, Finland, 1959 to 1962.
Finnish Pavilion, 1937, at Paris, France, 1935 to 1937.
Finnish Pavilion, 1939, at New York, New York, 1939.
Flats at Bremen, at Neue Vahr district, Bremen, Germany, 1958 to 1962.
Flats at Hansaviertel, at Hansaviertel, Berlin, Germany, 1955 to 1957.
Flats at Lucerne, at Lucerne, or Luzern, Switzerland, 1965 to 1968.
House of Culture, at Helsinki, Finland, 1955 to 1958.
Mount Angel Library, at Mount Angel, Oregon, 1970.
National Pensions Building, at Helsinki, Finland, competition 1949, built 1952.
Otaniemi Technical University Library, at Otaniemi, Finland, 1964 to 1969.
Otaniemi Technical University, at Otaniemi, Finland, 1949 competition, completed 1964.
Paimio Sanatorium, at Paimio, Finland, 1929 to 1933.
Riola Parish Church, at Riola, Italy, 1975 to 1978.
Saynatsalo Town Hall, at Saynatsalo, Finland, 1949 competition, built 1952.
Seinajoki Library, at Seinajoki, Finland, 1963 to 1965.
Seinajoki Town Hall, at Seinajoki, Finland, 1962 to 1965.
Turun Sanomat Building, at Turku, Finland, 1927 to 1929.
Viipuri Library, at Vyborg, USSR, 1927 to 1935.
Villa Carre, at Bazoches-sur-Guyonne, France, 1956 to 1959.
Villa Mairea, at Noormaku, Finland, 1937 to 1939.
Worker's Club, at Jyvaskyla, Finland, 1924.
Wolfsburg Cultural Center, at Wolfsburg, Germany, 1958 to 1962
منبع : آرشی بیس
:: موضوعات مرتبط:
معماران ,
معماران غير ايراني ,
,
:: برچسبها:
آلوار آلتو ,
معماری ,
نوشته شده در دو شنبه 24 بهمن 1390
بازدید : 1781
نویسنده : MR ARC
|
|
با نورپردازی پلهای رودخانه کارون در اهواز، این روزها نمای این رودخانه از زیبایی مناسبی برخوردار شده و مردم از اینکه رودخانه کارون بعد از سالها می تواند الهام بخش زیبایی در شهر باشد خوشحال هستند.
به گزارش خبرنگار مهر از اهواز، واقعیت این است که به علت هشت سال جنگ تحمیلی اهواز و سایر شهرهای استان خوزستان در بخش عمران شهری و ساخت و ساز از عقب ماندگی فراوانی در مقایسه با سایر شهرها برخوردار شدند به گونه ای که هرج و مرج بصری و ساختمانی در کالبد شهری اغلب شهرهای استان خوزستان به خصوص شهرستان اهواز به عنوان مرکز استان دیده می شود.
بعد از پایان جنگ نیز وضع شهرهای استان خوزستان به علت سو مدیریتهای صورت گرفته تغییر چندانی که نکرد هیچ و به علت افزایش جمعیت و گسترش ساخت و سازهای بعضا بی مجوز و بی قاعده، شهرهای استان روز به روز به سمت از هم گسیختگی پیش رفتند که البته این وضع همچنان ادامه دارد.
در کنار تمام این موارد شهرهای استان خوزستان همواره از زیبایی بی بهره بودند زیرا اصولا کسی به فکر ایجاد این کار نبود و شهرداریهای استان غالبا در فکر تامین حقوق نیروی انسانی، رنگ زدن جداول، جمع آوری زباله و رایزنی برای حفظ سمت خود بودند و دیگر مجالی برای ایجاد فضایی توام با زیبایی نبود به خصوص اینکه وجود رودخانه کارون که از وسط اغلب شهرهای استان خوزستان می گذشت نیز مورد بیتوجهی قرار گرفته بود.
نورپردازی پل روگذر پیچ استادیوم
خوشبختانه در اهواز در یک سال گذشته حرکتهای خوبی برای استفاده از ظرفیت رودخانه کارون به خصوص در بخش پلهای آن صورت گرفته و هر چند مدت خبری از اجرای پروژه زیباسازی روی این رودخانه به گوش می رسید و اکنون وضع به گونه ای است که در اغلب پلهای این رودخانه نورپردازیهای مناسبی صورت گرفته که چشم هر بیننده ای را متوجه خود می کند.
در این میان نورپردازی پل غدیر اهواز که البته نامهای دیگر همانند پل هشتم یا پل کابلی نیز دارد به طرز زیبایی در روزهای اخیر انجام شده و این پل که قرار بود در دهه فجر با حضور رئیس جمهور افتتاح شود هم اکنون با وجود عدم بهره برداری، از نورپردازی زیبایی برخوردار شده و مردم بعد از سالها که تنها اسکلتی از این پل را می دیدند اکنون نمای زیبایی از این پل را که از آن به عنوان بزرگترین پل کابلی خارومیانه یاد می شود، شاهد هستند.
این پل که طولانی ترین پل کابلی کشور و خاورمیانه محسوب می شود توسط شهرداری اهواز برای تسهیل عبور و مرور درون شهری احداث و همزمان رنگ آمیزی و نورپردازی آن نیز به پایان رسید و شهروندان اهوازی این روزها شاهد نمادی زیبا بر روی رودخانه کارون هستند.
نورپردازی پل علی ابن مهزیار به صورت آبشار
پیش بینی می شود بهره برداری و نورپردازی این پل و سایر پل های کلانشهر اهواز می تواند باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی شود.
محور اصلی پل عظیم قوس دار و کابلی اهواز که در واقع پل هشتم اهواز است در نزدیکی هسته مرکزی شهر اهواز، در غرب رودخانه کارون و در منطقه امانیه قرار دارد. این پل دارای طول یک هزار و 14 متر طول است که به موجب وجود این ویژگی به طولانی ترین پل خاورمیانه ملقب شده است.
نورپردازی پل غدیر اهواز
این پل دارای دو رمپ گروهی شرقی و غربی به طول 372 متر، عرشه بتنی پل 325 متر، عرض کل پل 20 متر و 60 سانتی متر و عرض باند سواره رو 13 متر و 60 سانتی متر است. این پل در مراحل مختلف 30 هزار تن بتن ریزی شده است. برای نصب عرشه فلزی پل از پنج فروند جرثقیل و تجهیزات مدرن دریایی استفاده شده که رکورد بسیار بالایی را مهندسان بومی در سطح خاورمیانه برجای گذاشته اند.
مقدار کلی کابلهای نگهدارنده پل هشتم به میزان ۲۴۰ تن بوده و برنامه نصب آن در قالب ۳۲ ردیف به صورت جفت در طرفین پایه های پل اجرا شد و در هر طرف پایلون هشت ردیف کابل قرار میگیرد به طوری که در هر پایه دو کابل به عنوان نگهدارنده در نصب شد. این پروژه حدود 34 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.
نورپردازی پل سفید اهواز
در همین خصوص مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز گفت: با دستور شهردار اهواز، نورپردازی پل هشتم قبل از افتتاح رسمی این پل انجام شد.
ارسلان شهنی افزود: از آنجایی که سازه این پل از نوع خاصی است، سعی کردیم در نورپردازی از رنگ سفید استفاده کنیم. چون این رنگ هم برجلوه پل در شب می افزاید و هم نمای معماری آن بر حرکت بالارونده پایه های پل و کابلها در شب را برجسته می کند.
نورپردازی پل پنجم اهواز
وی همچنین در خصوص تجهیزات نورپردازی پل هشتم تصریح کرد: برای نورپردازی پل هشتم حدود 96 عدد پروژکتور با کیفیت بالا از شرکت تکلومن خریداری شد که جزو مدرن ترین نورافکن های موجود دنیا به شمار می روند. این پروژکتورها تک لنز 600 وات با زاویه تابش متغیر از هفت تا 31 درجه و 150 متر پرتاب نورمفید هستند.
شهنی افزود: برای نورپردازی پل هشتم، 9 هزار متر کابل داخل پل به همراه دو تابلوی راه انداز و دو تابلوی فشار ضعیف در دو سوی پل نصب شده که بر این اساس نمای پل به دلیل ارتفاع از پل چهارم و پنجم، کاملا دیده می شود و انعکاس آن در رودخانه کارون باعث جلوه زیبایی در شب می شود.
نورپردازی پل غدیر اهواز
مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهرداری اهواز همچنین ادامه داد: تمرکز سازمان بر زیباسازی رودخانه کارون و نورپردازی پلهای چهارم، پنجم، هشتم و پل پیچ استادیوم است که با نورپردازی پنج تا از جزایر رودخانه کارون، امیدواریم تا عید نوروز، فضای زیبایی را برای بازدید شهروندان و میهمانان نوروزی فراهم کنیم.
شهنی گفت: عبور رودخانه کارون از مرکز شهر، پتانسیلی برای کارهایی مانند نورپردازی، آب نماهای رودخانه ای و استفاده بهینه از جزایر ایجاد کرده که موجب ارتقای کیفیت فضای ساحلی روخانه کارون حدفاصل پل هفتم تا پل پنجم و خلق شاهکار رنگ و نور در اهواز می شود.
وی گفت: پل هشتم الگوی نورپردازی است که توسط کارشناسان ایرانی صورت گرفته است
منبع : تابناک
:: موضوعات مرتبط:
سازه و بنا ,
پل ,
نور ,
,
:: برچسبها:
نورپردازی جالب در پلهای اهواز ,
معماری ,
نوشته شده در سه شنبه 18 بهمن 1390
بازدید : 1966
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در سه شنبه 18 بهمن 1390
بازدید : 1965
نویسنده : MR ARC
|
|
حاجیا صوفیا که به زبان یونانی به معنای حکیم مقدس است ،از مهمتریت بناهای مدهبی جهان برای ارتودکس ها است . به همین علت است که ایاصوفیا در زمره اولین مکان هایی قرار داردکه یونانیان هنگام ورود به استانبول از آن دیدن می کنند. ایاصوفیه یا حاجیا صوفیا کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد. و بعد در قرن ۶ میلادی توسط جاستنیانوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. برای بازسازی بنا دو معمار به نامهای ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) ماموریت یافتند. بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد باشی تکمیل شد و به تاریخ ۲۷ آرالیک ۵۳۷ افتتاح شد. این کلیسا نخست کلیسای بزرگ نام گرفت. پس از فتح استانبول، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند. سلیمان اول دستور داد نقاشیها و نگارگریهای داخل ایاصوفیه را بپوشانند تا نماز جمعه در آنجا خوانده شود. سلیم دوم به معمار سنان دستور داد که ایاصوفیه را مرمت کند.در زمان مراد سوم، مناره و منبر و محراب به ساختمان ایاصوفیه افزوده شد. در زمان مراد چهارم، آیاتی از قرآن به خط مصطفی چلبی در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد؛ علاوه بر این لوحههایی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده بود. این لوحهها در زمان سلطنت عبدالمجید با الواح مدوری که به خط ابراهیم افندی نوشته شده بود، جایگزین گردید. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاترک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی ماندهاست. ارتفاع گنبد بزرگ این مسجد از سطح زمین ۵۵ متر و قطر آن ۳۱ متر میباشد که بوسیله ۴۰ پشتبند بزرگ و روی چهار ستون اصلی سوار شدهاست ،که حتما تحت تاثیر زیبایی آن قرار خواهید گرفت.
منبع: ویکیپدیا
:: موضوعات مرتبط:
سازه و بنا ,
بناهاي سنتي ,
مسجد و اماکن مذهبی ,
,
:: برچسبها:
مسجد و کلیسای ایاصوفی ,
معماریا ,
نوشته شده در دو شنبه 17 بهمن 1390
بازدید : 4663
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در جمعه 14 بهمن 1390
بازدید : 2173
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در جمعه 14 بهمن 1390
بازدید : 2154
نویسنده : MR ARC
|
|
دكوراسیون بهاری حتماً گرانقیمت و هزینه بر نیست. تنها با بكارگیری رنگ ها و قرار دادن هر آیتم در جای مناسب به خودش می توانید فضایی دل باز و مفرح ایجاد كنید. با كمی خلاقیت از همان وسایلی كه در اختیار دارید در جهت خلق زیبایی استفاده كنید. پیشنهادات زیر را در روزهای زیبای بهار، در خانه خود اجرا كنید تا حال و هوای بهاری وارد خانه تان شود.
- از اتاق پذیرایی شروع کنید. با انتخاب رنگهای شاد زرد، لیمویی و نارنجی رسیدن بهار را احساس کنید. از گلدانهای شاد و روشن، کوسنهای طرحدار و باروح و قالیچههای کنفی استفاده کنید. سری به جمعه بازار بزنید و چیزهایی را که به محیط شما حس تازگی دهد، بدون صرف هزینه زیاد پیدا کنید.
اتاقخواب را بهاری کنید.
با انداختن یک متر پارچه گلدار بالای تخت حالوهوای جدیدی به اتاق بدهید. با استفاده از قابهای ارزانقیمت تزیینشده با کاغذ کادو دیوارهای خالی را پر کنید. پاتختی را با زدن یک رنگ متالیک جلا دهید.
با شش جاتخممرغی که در دو ریف قرار میدهید، تمام وسایل ریز مورد نیاز روی میز مانند کلیپس کاغذ، تمبر، گل یا حتی شکلاتها را داخل آنها بریزید.
تنوع طرح داشته باشید. کشوهای دراور قدیمی را با دو نوع کاغذ با طرح گیاه و با استفاده از چسب اسپری تزیین کنید. از همین طرح روی چراغ سفید و ساده رومیزی استفاده کنید.
با کشیدن یک گل روی فرش کنفی، استفاده از کوسنهای گلدار و انداختن یک رومیزی سفید ساده به اتاق آفتابگیر خود حال و هوای بهاری بدهید.
از سایهبان رومی آماده استفاده کنید. نوارچسب را به صورت عمودی و راه راه از بالا به پایین بچسبانید. به کمک یک اسفنج آماده و خشک روی پارچه به صورت موازی به آرامی رنگ آکریلیک بمالید. بعد از خشک شدن رنگ، نوارچسبها را بکنید. برای پایین پرده از یک میله استفاده کنید. بین دو رنگ نوار خطهای منحنی بکشید.
از گیاهان استفاده کنید. دو ظرف شیشهای پایهدار را داخل هم قرار دهید. گیاهان کوچک را در ظرف پایینی و برگهای بزرگتر و آب را در ظرف رویی قرار دهید.
یک سطل رنگ راحتترین راه برای تغییر محیط است. از یک رنگ بهاری که حس شاد در شما ایجاد میکند، استفاده کنید و یک دیوار یا کل اتاق را با آن رنگ کنید. با استفاده از تکه پارچههای شاد بهراحتی کوسن و رومیزی درست کنید.
در سرویسهای بهداشتی میتوانید آینه را دکوپاژ کنید. یک آینه با قاب صاف بخرید و با یک پارچه شاد قاب را دکوپاژ کنید. با چهار یا پنج پوشش، سطح صاف خواهد شد.
از یک سبد فلزی تخممرغ به عنوان لوستر استفاده کنید. به دنبال سبدی باشید که طرح آن را بپسندید و یک سوراخ در ته برای آویزان کردن داشته باشد. برای ایجاد سایه، از یک پارچه به اندازه طول و عرض سبد استفاده کنید و یک سانت اضافهتر برای روی هم قرار گرفتن کار در نظر بگیرید. پارچه را به شکل تیوب بدوزید و لبههای بالایی و پایینی آن را کوک یا چسب بزنید. با استفاده از نخ چندلا و سوزن گلدوزی پارچه را به سبد وصل کنید. با استفاده از چسب گرم یک لانه پرنده را همراه با چند شاخه برای زیبایی کار به دسته سبد وصل کنید.
استفاده از برچسب دیوار، راهی سریع و آسان برای دکوراسیون سطوح ساده است. قسمت بالای تخت و بخشی از دیوار را با برچسب طرح بدهید.
با استفاده از عکسهای هنری که بین قسمتهای گچبری شده قرار میدهید، اتاقپذیرایی رنگ و زیبایی خاصی پیدا میکند. برای جلوه بیشتر زیر عکسها بوم بگذارید. حتی میتوانید دیوار ساده و سفید زیر عکسها را رنگ خاصی بزنید.
از تصاویر پرندگان استفاده کنید و آنها را به دیوار آویزان کنید تا بدون هیچ هزینهای فرم چاپی بگیرد.
درهای تاشو را کنار هم قرار دهید و به عنوان پارتیشن اتاق پذیرایی یا کار بزرگ هنری از آنها استفاده کنید. سطح پارتیشن را آستر سفید بزنید. با استفاده از گچ آن را به صورت راهراه تقسیم کنید. با یک قلمموی بزرگ داخل کادرها را رنگ کنید.
استفاده از کامکوآت (نوعی پرتقال بسیار کوچک) داخل گلدان دارای آب و قرار دادن گلهای لاله زرد یا هر گل بهاری دیگر روی آنها و ظرف میوه که با سیب سبز پر شده باشد، میز صبحانه شما را بهاری میکند.
از زیرلیوانیهای ارزان قیمت به عنوان کار هنری برای دیوار استفاده کنید. آنها را روی کارتهای چسبدار رنگی بچسبانید و داخل قابهای آماده قرار دهید. زیرلیوانیهای گرد و ضخیم را داخل قاب مربع شکل قرار دهید.
استفاده از درهای کشویی ساده ضمن آن که نور را به راحتی عبور میدهند، باز و بسته کردن راحتی نیز دارند. امروزه انتخاب این درها محدود به سفید ساده نیست، رنگهای کم رنگ و طرحهای متعددی در این زمینه وجود دارد. با استفاده از گیره پرده بهراحتی پرده را روی آن آویزان یا جابهجا کنید.
برای داشتن رومیزی یا دستمال سفره رنگی، یک پارچه نخی مربع یا سفره آماده را به شکل دایره یا راهراه رنگ کنید. با استفاده از گچ، طرح خود را بکشید و داخل آن را با رنگ فابریک یا آکریلیک پر کنید.
گاهی مواقع تنها با تغییر حال و هوای یک پنجره میتوان بهار را به داخل آورد. با یک پرده طرحدار زیبا مدل رومن حالت هنری به پنجره بدهید.
یک قفس چوبی قدیمی که روشن رنگ شده و داخل آن لانه پرنده، تخممرغ و گلهای کوچک قرار داده شده باشد، از دیگر روشهای نمایش بهار است.
طرحهای طبیعت را با برچسبهای شیشهای به شکل سرخس، لیف خرما به خانه آورید.
به جای برگهای تازه که قهوهای شده و هر چند هفته یک بار مجبور به عوض کردن آن خواهید شد، میتوانید از برگهای خشک استفاده کنید و برای عدم تغییر رنگ، روی آنها اسپری آکریلیک بزنید.
سرویس بهداشتی مخصوص بچهها را با برچسبهای مختلف اختصاصی کنید. لگن، وان، دستشویی و ... را برچسب بزنید.
پرینت گلهای متقارن دیوار خالی را مرکز توجه خواهد کرد. برای این منظور با دوربین دیجیتال از گلها عکس بگیرید. آنها را بزرگ کنید و روی کاغذ گلاسه چاپ کنید و قاب یا روی بوم بچسبانید.
منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز
:: موضوعات مرتبط:
دیزاین ,
دیزاین داخلی ,
روان و رنگ ,
,
:: برچسبها:
چگونه ,
دکوراسیونی بهاری طراحی کنیم ,
معماری ,
نوشته شده در جمعه 14 بهمن 1390
بازدید : 2131
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در جمعه 14 بهمن 1390
بازدید : 1872
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در چهار شنبه 12 بهمن 1390
بازدید : 2101
نویسنده : MR ARC
|
|
این برنامه نام نرم افزاری قدرتمند برای طراحی و رسم نقاشی به صورت کامپیوتری می باشد. به کمک این نرم افزار کاربران می توانند طرح های خود را در هر زمینه ای بر روی صفحه های کاغذی موجود در این نرم افزار پیاده سازی نمایند. در این نرم افزار کاربران به ابزارها و ویژگی های مختلفی همچون ابزارهای حرفه ای رسم خطوط ، سایه زنی ، طراحی های اولیه ، Brush های پیشرفته با کیفیت های بالا ، قابلیت حاشیه نویسی بر روی طرح به منظور یادآوری نکات در ادامه طراحی و قابلیت حذف آن ها به راحتی ، سازگاری با برنامه فتوشاپ و … اشاره نمود. این نرم افزار قدرتمند محصولی از کمپانی بزرگ Autodesk می باشد..
حجم برنامه: ۸۶۸ مگابایت
دانلود :بخش اول-بخش دوم
پسورد فایل فشرده : www.alborzdownload.com
:: موضوعات مرتبط:
دانلود نرم افزار ,
,
:: برچسبها:
AutoDesk Sketchbook ,
معماری ,
نوشته شده در چهار شنبه 12 بهمن 1390
بازدید : 2067
نویسنده : MR ARC
|
|
شرکت سازنده : Golden Software
کاربرد : مهندسی معدن – مهندسی عمران – زمین شناسی – جغرافیا و نقشه برداری
برنامه Surfer یکی از برنامه های معروف و پرکاربرد در علوم نقشه برداری به حساب می آید. یکی از کاربردهای بسیار با ارزش این برنامه رسم نقشه های ۳ بعدی و به خصوص توپوگرافی است.
نرم افزار Surfer یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای نقشه کشی می باشد که در بسیاری از رشته های فنی و مهندسی کاربرد دارد.این نرم افزار که تحت سیستم عامل ویندوز کار می کند ، قابلیت ویژه ای در رسم توپوگرافی منطقه ای و عوارض سطحی دارد.نرم افزار سورفر یک نرم افزار جامع برای محاسبات و ترسیمات مهندسی نقشه برداری،پروژه های اکتشاف معدنی و … با استفاده از داده های مکانی است.
دانلود در ادامه ی مطلب
توجه: برنامه را با سریال نامبر های داده شده در پوشه Crack ثبت نمایید. چنان چه بعد از ثبت از شما دوباره سریال نامبر درخواست شود برنامه را ببندید و دوباره باز کنید. معمولا بعد از گذشت چند روز برنامه سریال نامبر را جعلی شناسایی خواهد کرد و شما باید برنامه را دوباره ثبت کنید. در این حالت دیگر شما نمی توانید سریال نامبر خود را دوباره وارد برنامه کنید و برنامه آنها را جعلی شناسایی خواهد کرد. برای رفع این مشکل مراحل زیر را با دقت انجام دهید:
(این مراحل در فایل متنی حاوی سریال برنامه نیز نوشته شده است)
۱) دکمه استارت در گوشه سمت چپ (پایین) در صفحه نمایش را کلیک کنید.
۲) بر روی گزینه Run کلیک کنید. (در ویندوز ۷ و ویستا گزینه Run در آدرس StartAll ProgramsAccessories قرار دارد)
۳) در کادر باز شده گزینه Regedit را تایپ کرده و گزینه Ok را کلیک کنید.
۴) با استفاده از منوی درختی سمت چپ به آدرس HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREGolden SoftwareSurfer9 مراجعه کنید.
۵) پس از این که تمام آدرس بالا را به دقت سپری کردید ۳ فایل رجیستری از برنامه Surfer در پنجره سمت راست نمایان خواهد شد.
۶) بر روی گزینه ImportGUID کلیک راست کرده و آن را Delete کنید.
۷) حال رجیستری را ببندید.
برنامه Surfer را باز کنید و دوباره با یکی از سریال های داده شده در پوشه کرک آن را ثبت نمایید.
معمولا این کار را باید هر ۲ هفته یکبار انجام دهید.
حجم برنامه : ۳۳.۴۲ مگابایت
دانلود : لینک مستقیم
رمز فایل فشرده : www.alborzdownload.com
:: موضوعات مرتبط:
دانلود نرم افزار ,
,
:: برچسبها:
Surfer v9 ,
3 ,
451 ,
معماری ,
نوشته شده در چهار شنبه 12 بهمن 1390
بازدید : 2103
نویسنده : MR ARC
|
|
قابلیت های کلیدی نرم افزار AutoCAD Architecture 2012:
قابلیت ترسیم پلان کف شما همراه با دادن متریال ها و مشخص کردن دیتل کف
وجود انواع دیوارهای اماده با متریال ها از پیش تعریف شده که شما با ترسیم دوبعدی و مشخص کردن ارتفاع دیوار پرسپکتیو های سه بعدی را خواهید داشت
انواع style های در و پنجره و مبلمان های برای معماری
قابلیت ترسیم انواع سقف ها شیروانی و مسطح همراه با دیتایل ها و متریال ها
قابلیت export کردن به مکس همراه با پشتیبانی کامل از متریال ها
امکان تعریف فضاهای مختلف(آشپزخانه،نشمین،….)با رنگ مشخص در پلان و راهنمای آنها در کنار پلان تنها با چند کلیک
امکان استفاده از جزئیات بیشتر در نقشه ها
وجود برخی از نمادهای رایج برای ترسیم سریعتر همچون در، دیوار، پنجره و غیره
طراحی سریعتر طبقه ها و بخش ها
امکان طراحی یک برنامه زمان بندی برای ساخت، ساختمان
امکان دادن بعد به نقشه ها
حجم برنامه: ۳۱۲۰ مگابایت
دانلود :
پسورد فایل فشرده : www.alborzdownload.com
:: موضوعات مرتبط:
دانلود نرم افزار ,
,
:: برچسبها:
نرم افزار AutoCAD Architecture 2012 ,
معماری ,
نوشته شده در چهار شنبه 12 بهمن 1390
بازدید : 2104
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در سه شنبه 11 بهمن 1390
بازدید : 2264
نویسنده : MR ARC
|
|
نوشته شده در دو شنبه 3 بهمن 1390
بازدید : 3594
نویسنده : MR ARC
|
|
Khorsand Office Block, Tehran by Arsh Design Group
Iranian architects Arsh Studio design the Checker Box Office Complex
All images, graphics and information courtesy of Arsh Design Group; © by Arsh Design Group; See detailed credits at the end of this post
Arsh Design Group have provided us with this material on one of their current projects in Tehran. We share it with you on desMena:
Concepts behind the design of Checker Box Office Complex
City of Tehran is an absurd constructed landscape. Here, the conventional typology for achieving high density which is that of towers, is replaced by a completely different spatial strategy whereas density is achieved through massive deployment of a mid-rise building type; which is that of four to five storey pilottee apartment buildings.
The dominance of this type has yielded a some what absurd urban morphology whereas the exterior manifestation of the apartment buildings from a street point of view are limited to a single two-dimensional façade. Further more, due to particular dynamics of real state market whereas the price of land in Tehran has reached unbelievable milestone, the investors demand architects to design for a spatial scenario whereas maximum allowed envelope is built to maximize the profit return of the investment.
The spatial ramifications of above mentioned morphology on one hand and the dynamics of the real state market on the other hand intensifies the importance of the façade design in the over all process of conception, development and implementation of buildings since [over]investment on this single façade is the way to make the building standout in its context as unique and for that matter architecturally attractive. Under such circumstances, the architect does not have that much of maneuver in volumetric composition and what is left at the end of the day for the architect is basically the main façade of the building with the maximum depth of 20 to 40 centimeters to be actually designed. So, for every project the concern is how can we design this envelope, or façade in a way that the project stands out instead of fitting in, in its immediate context?
design strategies
(1) building the maximum allowed building envelop into sellable inhabitable space.
(2) providing design based variations that allow the building to stand out as a unique piece of engineering and artistic intervention in its spatial context,
(3) making sure that the adopted design strategies in spatial composition, proposed construction techniques and technologies and choice of materials are not compromising the financial reasonability/feasibility of the investment as a whole.
With the above mentioned goals in mind the design strategies that have been incorporated in conception and development of the architectural scheme are as follows:
• Considering the exterior architectural surface or façade as a micro-section that needs to be architecturally developed as opposed to graphically composed
• Conceptualizing the architectural façade as an activated or animated Surface
• Conceptualizing the façade as a neutral yet animated surface that stands in contrast to the humdrum of adjacent urban facades each striving to stand out with some what an exhibitionist attitude
• Innovative construction techniques combined with choice of cheap materials
Architects: Pantea Eslami, Rambod Ilkhani, Alireza Sherafati,Nashid Nabian,Sohail Qandili
Client : Abolghasem Nabian & associates
Structure: Behnam Nateghi
Electrical: Ali Piltan
Mechanical: Ali Ghanizadeh
Construction: Omran Kavir Company
Start Date: 2007
Completion Date: 2009
Total build area: 1400 m2
Photo: Arsh Design Group
Film: Dayereh Studio
:: موضوعات مرتبط:
سازه و بنا ,
مسكوني هاي عصر جدید ,
دیزاین ,
دیزاین داخلی ,
,
:: برچسبها:
Khorsand Office Block ,
معماری ,
architect ,
نوشته شده در پنج شنبه 1 بهمن 1390
بازدید : 2015
نویسنده : MR ARC
|
|
|
|
|